A weboldal sütiket (cookie-kat) tárol a számítógépen a szolgáltatás biztosítása és a felhasználói élmény fokozása érdekében.
Az oldal használatával beleegyezik a sütik használatába.

Bejelentkezés

A fényképeink készítésénél, amikor azokat megkomponáljuk, figyelembe kell venni bizonyos képalkotási szabályokat, irányelveket. Ezek közül az egyik legalapvetőbbet boncolgassuk kicsit a harmadolási szabályt.

Fényképeink készítésénél az elsődleges képalkotási szabály, irányelv a harmadolás. Ez azt jelenti, hogy a témáinkat a harmadoló vagy más néven aranymetszési pontokra helyezzük el, illetve, ha hosszú a tárgy akkor vagy a vízszintes, vagy a függőleges harmadoló vonalra igazítjuk. Első körben akinek ez nem lenne teljesen egyértelmű, tisztázzuk az alap fogalmat. Mi is az a harmadoló vonal, és harmadoló ,vagy aranymetszés pont.

A harmadoló vonalak azok a vonalak melyeket a gépünkön ha bekapcsoljuk rácsvonalakat, akkor a képet három egyenlő részre osztó vonalak, mely 2-2 vízszintesen és függőleges egyenesként jelenik meg, mint az alábbi képen. A zöld nyilak jelölik a harmadoló vonalakat.

 A harmadoló pontok, vagy más néven aranymetszés pontok, azok a helyek a képen, ahol a harmadoló vonalak metszik egymást. Ez a lenti képen a zöld körökkel megjelölt pontok.

A harmadolási szabályt ha alkalmazni szeretnénk, akkor azt kell szem előtt tartani, hogy a képeinket úgy komponáljuk meg, hogy a téma amit fotóval szeretnénk megörökíteni, a harmadoló pontokra, vagy a harmadoló vonalak mentén helyezzük el. A kép tájolásánál érdemes azt figyelembe venni, hogy ahová, vagy ahol a kép készül milyen olvasási irány van érvényben, mivel az ember agyának az a természetesebb, ha az olvasás irányából indul a kép, vagy oda van elhelyezve a fő téma. Természetesen ettől el lehet térni, mivel ez nem szentírás, csak egy irányelv, de jó ha nem feledkezünk el róla.

Az alábbi képen az látszik, hogy egy európai tájolású kép, a fenti harmadoló vonalak szerint hogyan néz ki betájolva a harmadolási szabály szerint.

A harmadolók mentén való tájolást a fotó témája is meghatározza, mint például a portré, ahol a nézés iránya határozza meg, hogy melyik harmadolóra tesszük a témát, vagy a mozgó fotók ahol azt a mozgás iránya határozza meg. De például egy táj fotó készítésénél a tájolást, hogy a felső vagy alsó harmadolóra komponáljuk a képet az határozza meg, hogy mit szeretnénk a képpel kihangsúlyozni, az eget, vagy a földet.

Cikk megosztása

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn