A weboldal sütiket (cookie-kat) tárol a számítógépen a szolgáltatás biztosítása és a felhasználói élmény fokozása érdekében.
Az oldal használatával beleegyezik a sütik használatába.

Olvasóink értékelése: 5 / 5

Csillag aktívCsillag aktívCsillag aktívCsillag aktívCsillag aktív
 

Nagy népszerűségnek örvendenek azok a tárgyképek, melyeken a tárgy egy homogén fekete háttér előtt szerepel és csak egyes, kiemelt részletei látszanak csak. Ehhez készítettem egy sorozatot, hogy azt a technikát amivel készültek a képek bemutassam.

A tárgyak fekete háttérrel fotózását a fehér hátteres fotózáshoz hasonlóan is el lehet készíteni, ami abból áll, hogy egy fekete hátteret választunk amit homogénen elhelyezünk a tárgy mögött és a tárgyat pedig a megfelelő irányból derítjük, megvilágítjuk, arra figyelve, hogy a háttér ne legyen megvilágítva, mert akkor a színe elmászik, nem lesz homogén fekete.

Egy másik módszer, amit én használtam az viszont ennek pont az ellentéte. Sötétben fotózunk és csak a számunkra fontos részleteket világítjuk meg. Ezt leghamarabb este tudjuk megvalósítani, hacsak nincs egy nagyobb helységünk, amit le tudunk teljesen sötétíteni nappal. Fontos a teljesen sötét hely, itt is a háttér színe miatt, hogy az egyöntetűen homogén fekete maradjon.

Amire szükségünk van:

 - Fényképezőgép,

 - Manuál módban használható objektív,

 - Állvány,

 - Derítéshez és háttérhez elegendő mennyiségű matt vagy félmatt fehér kartonpapír lap, vagy fehér vászon,

 - Világító eszköz, lehetőleg spot fényt világító lencsés kivitel, az sem hátrány ha zoom lehetőséget is biztosít,

 - Távkioldó (nem kötelező)

 - A Tárgy !

A képek elkészítéséhez egy Samsung NX 11 fényképező gépet és egy Samsung f 1:3,5-5,6 18-55 mm II OIS és egy Canon 50 mm f 1,8 manual objektívet használtam.

A képek elkészítéséhez hosszú záridő szükséges, én 1/20-25s záridővel készítettem a képeket, a megvilágítás fényerejéhez képest korrigálva az EV 0 eléréséhez. A blendét szűkebben kell használni, mint az éjszakai fotók készítésénél, én f8-10 közötti értéket használtam, hogy a mélység élesség is megfelelő legyen. A fényérzékenységet pedig a lehető legalacsonyabbra kell állítani, nekem ez ISO 200 értékre volt állítva, természetesen az ISO 100 vagy alacsonyabb érték is megfelelő, akkor viszont a záridő módosul. Az ISO beállításnál figyelni kell, mert a magasabb érték zajosodás okoz és a háttér világosodását. A W/B-nél én automata módot használtam, RAW fájlformátum használatakor a fehér egyensúly könnyen beállítható utólag is.

55mm, f/8, 1/15 s,  ISO 200

Amire figyelni kell, hogy a háttérnek megfelelő távolságban kell lennie a háttértől, mert ha közel van megvilágításba kerülhet, illetve verődhet vissza fény róla, ami a háttér világosodását, becsillanását okozhatja. A fókuszt Automata módban állítottam be, majd a fókusz állítás után rögzítettem úgy, hogy az objektívet Manual módba átkapcsoltam. Mivel valószínűsíthető, hogy a téma nem mozog, valamint a gépet sem mozgatjuk a fókusz beállítás után több expót is tudunk készíteni különböző beállításokkal a nélkül, hogy újra kelljen állítani fókuszt. Hacsak nem a kompozíción is változtatunk, mert akkor ha más részletet emelünk ki így újra fókuszt kell állítani.

55mm, f/8, 1/15 s,  ISO 200

A megvilágítás szűkítésével és irányával lehet egy kis játékot is vinni a képbe, mégpedig azzal, hogy ha szűkítjük a fény csóvát akkor kis részleteket tudunk kiemelni, valamint ha az irányát változtatjuk, akkor pedig a kép hangulatával tudunk játszani.

55mm, f/8, 1/15 s,  ISO 200

Végül, de nem utolsó sorban tudunk a képek hangulatán és kompozícióján javítani, ha hozzá nyúlunk valamilyen képszerkesztő programmal. Jelen esetben nálam a gép saját RAW konvertere és a Gimp 2 képszerkesztő volt amit az alábbi két képnél használtam.

55mm, f/10, 1/25 s,  ISO 200

 

55mm, f/8, 1/15 s,  ISO 200

írta: Bereczki Csaba

Cikk megosztása

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn