A weboldal sütiket (cookie-kat) tárol a számítógépen a szolgáltatás biztosítása és a felhasználói élmény fokozása érdekében.
Az oldal használatával beleegyezik a sütik használatába.

Tartalomjegyzék

A tél kiváló lehetőségeket kínál egyedülálló kompozíciójú fotók készítésére. A hó, a jég, a köd, a zúzmara vagy dér mind-mind kitűnő témák. Nem kell mást tennünk csak kimozdulnunk a szoba melegéből. Ehhez ad a következő cikkünk egy kis útravaló információt.

A téli táj fotózása nagyobb odafigyelést igényel, de ennek ellenére kihagyhatatlan a fotózást kedvelők számára. Gyönyörű a szikrázó hó, a kék ég, a fák ágait kiemelő zúzmara, de a havas városi kép is olyan hangulatot áraszt, amit máskor nem tudnánk megörökíteni.
Az egyik leggyakoribb probléma a téli képek készítésekor, hogy az addig tökéletesen működő automata expozíciós beállítást használjuk, viszont az így elkészített képeken azonban azt látjuk, hogy a szép fehér hó, ronda szürke árnyalatban látszik, a nem havas részletek pedig alulexponáltak. Ennek a jelenségnek az oka, a fénymérő működésében keresendő, illetve abban, hogy a sok fehér hó, miképpen csapja be a gépünk fénymérőjét.
A fényképezőgépek fénymérője a témáról visszaverődő fény mennyiségét méri. A mérés során a gép azt feltételezi, hogy a téma színe, és ennek megfelelően a visszaverődő fény mennyisége is átlagos. Ez a bizonyos átlagos téma pedig a ré eső fény ~18%-át veri vissza, ami a közép-szürkének felel meg. A 18% nem véletlen, a zöld növények is ennyi fényt vernek vissza. Ha a fénymérő olyan témával találkozik, amely a feltételezett 18%-nál több, vagy kevesebb fényt ver vissza, akkor hibásan fog mérni, ezáltal a képek és részleteik alul és túl exponáltak fognak lenni. Ez alapján már könnyen érthető a probléma oka, ami abból adódik, hogy a hó attól függően, hogy mennyire friss, a ráeső fény 40-85%-át veri vissza. Ha a gépünk fénymérője ezt 18%-nak veszi, akkor az eredmény a szürke hó és az alulexponált kép.
Ha azonban tudjuk, hogy miként működik a gépünk fénymérője, akkor a hibás működést korrigálni tudjuk. Nem kell mást tennünk, mint becsapni a fénymérőt és a mért expozícióhoz képest többet kell exponálnunk. Az alapszabály, amit kiindulási pontnak használhatunk az, hogy a friss, fehér hó kb. 2 fényértékkel több fényt ver vissza, mint a középszürk,azaz a gépünk ennyivel fogja alulexponálni a havat és nekünk pedig ennyit kell pozitív expozíció korrekcióként beállítanunk. Arra azonban figyeljünk, hogy a hó fényvisszaverő képessége igen változó, függ a megvilágítástól, és attól is, hogy milyen régi. Gondoljuk át, hogy hogyan szeretnénk a képen megjeleníteni és ennek megfelelően állítsuk be a korrekciót.