Olvasóink értékelése: 5 / 5

Csillag aktívCsillag aktívCsillag aktívCsillag aktívCsillag aktív
 

Tartalomjegyzék

Az expozíció kompenzáció módjai
Minden DSLR fényképezőgép lehetőséget nyújt az expozíció kompenzáció beállítására, és a kompakt gépek legtöbbje is képes rá. Ha nem tudunk, vagy nem akarunk expozíció korrekciót beállítani, akkor a másik lehetőség, hogy valamilyen ismert fényvisszaverésű felületen mérünk fényt, majd a kapott értéket felhasználva manuálisan állítjuk be az expozíciót. A legegyszerűbb a tiszta kék ég, amely világossága megfelel a 18%-os középszürke felület által visszavert fénymennyiségnek. A másik, mindig „kéznél” lévő tárgy a saját tenyerünk. Az ember tenyere 1 fényértékkel világosabb, mint a 18% középszürke. Annyit kell csak tennünk, hogy a tenyerünkről mérünk fényt, a témáéhoz hasonló megvilágítással, majd egy fényértékkel magasabb expozícióval fényképezünk.
A +1 fényérték manuális beállítások esetén jelentheti azt, hogy a rekeszt nyitjuk eggyel nagyobbra (pl. f8 helyett f5.6) vagy pedig a záridőt növeljük szintén egy lépéssel (pl. 1/125-ről 1/60-ra). Mivel a mai gépek legtöbbje fél, illetve egyharmad lépésenként is engedi állítani a rekeszt és a záridőt, nem árt, ha ismerjük a rekesz és a záridő lépéseket.

A hó nem mindig fehér


Az expozíció korrekció mellett a másik nagy kihívás, hogy a hó valódi színét vissza tudjuk adni a képeinken. A hó nem mindig fehér, az időjárástól és a fényviszonyoktól függően változik a színe. Árnyékban kék, borult ég esetén szürke, naplementekor aranysárga, vagy éppen vörös.
Akár csak a fénymérőt, úgy a fehéregyensúly automata beállítását is könnyedén becsaphatja a havas táj. Ezt megelőzendő, ha a gépünk alkalmas rá, akkor lehetőleg RAW-ban fényképezzünk, és így a fehéregyensúly beállításával ráérünk az utómunka során foglalkozni. Ha erre nincs lehetőségünk, akkor mindenképpen manuálisan állítsuk be a fehéregyensúlyt. A nappali beállítás (Daylight-5200K) általában jó kiindulási alap, azonban mivel a hó az égboltot is visszatükrözi, így tiszta napos időben színe a kék felé tendál, különösen árnyékban. Ilyenkor az árnyékos (Shade-7000K) beállítással tudunk kissé melegebb tónust adni a képünknek.